BIOGRAFIER
Denne side indeholder navne på personer med relation til Dansk lystsejlads – det være sig konstruktører,
bådebyggere, skibstømrere, sejlere m.v.
I takt med at der findes eller modtages oplysninger, der
kan danne basis for en biografi, oprettes denne, og hvis en biografi er
tilgængelig på nettet, er der oprettet et link til denne/disse. Der vil således
ikke blive bragt kopier fra andres biografier, men kan du bidrage med en
biografi, ser vi frem til dit bidrag. – Link kan være til:
https://www.wikipedia.org/ – biografier på nettet
http://denstoredanske.dk/ – biografier på nettet – Dansk Biografisk
Leksikon
https://www.gravsted.dk/
– minibiografier på nettet – Kendtes gravsted
https://yacht-loggen.dk/ – biografi, beskrivelse eller andet
https://www.krak.dk/
–
adresse på nettet
– Københavnsk adresse 1890-1924
– eller
link til litteratur eller digitaliserede filer.
Personernes
fødedato (og for afdøde dødsdato) er så vidt muligt anført indeholdende et link
til kirkebogen, og har du kendskab til oplysninger, hvor der ikke er et link,
ser vi frem til at modtage din mail her: juniorbaads.registeret(at)gmail.com.
Klaus Baard
Baess blev medlem af
Skovshoved Sejlklub og fik sin grundlæggende sejleruddannelse i klubbens KDY-15 m² Juniorbåde samt i KDY’s allerførste
Juniorbåd J-1, som faderen Baard Baess i 1936 købte til sønnerne Jørgen og Klaus.
De havde mange skønne stunder på Øresund og på ture til bl.a. Hveen. – Klaus
sejlede tillige W-båd og Drage og det blev senere til en flot bronzemedalje i Dragen ”Snap” ved de Olympiske Lege i 1948 i Torquay sammen med brødrene William Berntsen
og Ole Berntsen.
– Bådmagasinets nekrolog. – Se: TIL
SØS.
Bøje Peter Lorenz Alfred Benzon’s interesse for al slags sport var velkendt, og særlig
gjorde han sit navn kendt ved sin virksomhed i Kongelig
Dansk Yachtklub,
hvis næstformand han var i mange år; et af Benzon udarbejdet system for
måleregler, der medførte dannelsen af verdensunionen for alle landes
sejlklubber (International Yacht Racing Union), er nu antaget overalt (undtagen
i Nordamerika). Verdensunionen blev bestyret af en international komité på 5
medlemmer med sæde i London, og hvoraf Benzon var medlem. – Dansk Biografisk Leksikon. – Se: yacht-loggen.dk. – Politiets registerblade.
Skibskonstruktør
og værftsejer i Nykøbing F. – Biografi
forfattet af Otto Benzon.
Dansk
bådkonstruktør – Læs her om bådtypen Spidsgatter. – Se: yacht-loggen.dk. – Bette Oles sidste rejse – DFÆL-Bladet Nr. 87 -
2006.
Aage
Birch blev udlært bådebygger hos Henry Rasmussen på værftet i Gammel Hestehauge
i Svendborg. – Etablerede sig som bådebygger i Humlebæk og byggede bl.a. KDY-15 m² Juniorbåden J-196. –
Skibstømrer – lærlingemester på Henry Rasmussens værft i Gammel Hestehauge ved Svendborg.
Yachtkonstruktør og bådebygger
på faderen Peter Børresens værft i Vejle og var tillige en dygtig
sejlsportsmand. – Han omkom ved et forlis
på Vejle Fjord. – Se: yacht-loggen.dk.
Børge Anders Børresen. – Konstruktør
og bådebygger, der bl.a. byggede KDY-15 m² Juniorbådene
J-107,J-108,J-109,J-111,J-129,J-144. – Se: yacht-loggen.dk og her værftet. – Se: TIL
SØS.
Herman Julius Ferdinand Gehring var født i Marstal som
søn af Eline Cecilie Jørgensen og udlagt barnefader Herman Julius Ferdinand
Gehring af Svinemünde. – Han kom i bådebyggerlære hos skibsbygmester Niels
Petersen og blev udlært i 1902. – Det var hårde tider, og Gehring ernærede sig
derfor gennem årene på flere andre måder, og mest kendt blev han for at have
startet rutebilkørslen på Ærø. – Blandt bådene var to 38 m² Spidsgattere og desuden 2 af de allerførste danskbyggede Folkebåde,
som fik stor ros for deres kvalitetsmæssige udførelse, men desværre kunne de i
få klassebevis, da de var 10 cm for lange – dermed kom nummeret F-D-2 til at
ligge ubrugt i mange år. – Læs mere
om Gehring her.
HANS
CHRISTIAN HANSEN – se HANS CHRISTIAN POULSEN
Marius
Sofus Johannes Hansen – Dansk bådkonstruktør – Læs her
om bådtypen Spidsgatter. – Se: yacht-loggen.dk. – Politiets registerblade. – Se: TIL
SØS.
Kom til Middelfart i 1945 og rykkede sammen med andre ind
i ruinerne efter Hotel Melfar, og bådebyggeriet flyttede ca. 1948 til
Kappelsbjerg, hvor der var godt gang i bådebygningen frem til Bang Hansen
bliver myrdet dagen før Nytårsaften 1957. – Læs Lillebæltsværftets ”BLOKKEN” side 20-23.
JAC.
M. IVERSEN – * 30.11.1884 † 21.03.1974
Jakob
Mikkelsen Iversen er en norsk konstruktør, der uddannede sig i USA og grundlagde sit værft i Soon i
Oslofjorden, Norge i 1907. – Værftet blev nedlagt i 1926, hvorefter turen gik
videre til Göteborg, og efter yderligere et par år fortsatte han til Stockholm,
hvor han boede og arbejdede resten af livet. – I 1930 startede han sit eget
firma Iversen Yacht AB, og Sjöhistoriska Museet har konstruktionstegninger af mere end 800 af hans
både. – Se://yacht-loggen.dk.
Alfred Jensen havde væftet indtil 1938, hvor han overdrog det
til sønnen Knud (se nedenfor), der drev det til sin død i 1961. – Se: yacht-loggen.dk.
Se under Jens Peder Alfred
Jensen.
Var udlært snedker og arbejdede først for Henry Rasmussen
og efterfølgende for Aage Walsted. – Det første værksted var i Skattergade 14 i Svendborg og fra
omkring 1958 var adressen Tværvej 74, hvilket er et godt stykke
fra vand. Læs derfor DFÆL-Bladet
nr. 106 - 2010, hvori der berettes om,
hvordan bådene blev fragtet til Svendborg Havn for søsætning. – Se://yacht-loggen.dk.
Bådebyggeriet startede på Egenappevej 191 i Svendborg, hvor KDY-15 m² Juniorbådene J-165 og
J-178 bl.a. blev bygget. – Omkring 1960 overtog Svend Larsen Thurøbund Yacht-
& Kutterværft, hvor KDY-15 m² Juniorbådene J-268 og
J-335 bl.a. blev bygget.
Overtager 1. februar 1958
Svend Peter Bang Hansen’s værft på Kappelsbjerg I Middelfart. – Læs om
Folkebåden i DFÆL-blad
Nr. 104 - maj 2010. – Se: yacht-loggen.dk. – Se: TIL
SØS.
Madsen havde sit værft på pladsen overfor sin bopæl på
adressen Strandhuse 25 i Svendborg sit værft, hvor man bl.a. byggede KDY-15 m² Juniorbådene J-124, J-139 og J-199. På
matriklen, hvor nr. 23 ligger i dag, havde Madsen et åbent bådeskur, som om
vinteren gav plads til et stort antal både. – Se: yacht-loggen.dk.
Som udlært snedker startede
han i 1916 bådebyggeri på adressen Strandhuse 19 i Svendborg, hvor KDY-15 m² Juniorbåden J-239 blev bygget i 1960. – Se: yacht-loggen.dk.
Poul
Molich blev udlært bådebygger hos Henry Rasmussen på værftet i Gammel Hestehauge
i Svendborg. – Molich uddannede sig efterfølgende til skibsingeniør og designede
og byggede Molich-X-Meteren. – Se: yacht-loggen.dk. – Kendtes gravsted. – Se: TIL
SØS.
Niels Helqvist Rasmussens ældste søn blev uddannet
bådebygger på faderens værft og var ansat, indtil han blev syg af tuberkulose
og døde i en alder af kun 36 år.
Charles var i bådebyggerlære
hos sin bror Carl og få år efter, at han var udlært gik han i kompagniskab med
broderen. Da Carl trak sig tilbage i 1950 blev Carl søn Aage kompagnon indtil
han selv trak sig tilbage i 1960. – Se: TIL
SØS.
Startede i skibsbyggerlære hos Rasmus Petersen og efter
at have modtaget svendebrevet fortsatte han hos bådebygger Hansen. – 1.
december 1912 nedsatte han sig som bådebygmester med værft på den gamle nordre
havn i Nykøbing F, hvor der blev bygget joller og pramme. – I 1923 gik han i
kompagniskab med sin bror Charles Nielsen, hvorefter firmaets navn blev C.M.
Nielsen & Co., som blev kendt for solidt kvalitetsarbejde i form af
spidsgattere, kuttere og andre lystbåde. – I 1950 gik han på pension og overlod
driften til sin bror Charles og sin søn Aage. – Læs
nekrologen. – Læs:
”På bedding” af Palle Brandt. – Se: yacht-loggen.dk
Søn af Jens Carl Marius
Nielsen og kom i 1933 i lære som bådebygger hos sin far og farbror og efter at
have fået svendebrev i 1938 fortsatte han i firmaet. Da hans far trak sig
tilbage i 1950 blev han medindehaver, og da Charles stoppede i 1960 blev Aage
eneindehaver af værftet. Lejemålet med havnen ophørte i 1984 og Aage gik på
pension. – Se: TIL
SØS.
N. H.
NIELSEN, SKOVSHOVED – se NIELS HELQVIST RASMUSSEN
Søn af Niels Helqvist
Rasmussen og Clara Helqvist og uddannet bådebygger på ”NEPTUN-værftet” i
Skovshoved. AMR får i 1921 næringsbevis til at etablere bådeværft på
Havnepladsen i Kastrup. – I september 1937 overtager han ”Snekkersten
Baadebyggeri” af bådebygmester Lauritz Svendsen.
HENRY
RASMUSSEN – * 15.01.1877 † 02.06.1959
Harald Henry Sofus Rasmussen er en verdenskendt
yachtkonstruktør og medejer af Abeking & Rasmussen i Lemwerder, Tyskland, og han
overtog i 1940 tillige Sophus Webers værft i Gammel Hestehauge ved Svendborg.
Søn af Niels Helqvist
Rasmussen og Clara Helqvist og uddannet bådebygger på faderens værft i
Skovshoved. Ved faderens død i 1912 overtager hustruen Mine virksomheden og
Johnny Helløe-Nielsen (som han kalder sig) driver indtil sin død værftet sammen
med broderen Villiam.
Mine blev født i Skovshoved
som datter af Fisker Jørgen Petersen og bliver 31. oktober 1869 bliver viet til Niels Helqvist Rasmussen. – Ved ægtemandens død i 1912
overtager hustruen Mine virksomheden og sønnerne Villiam og Johnny driver
indtil sidstnævntes død i 1923 værftet videre.
Niels blev født i Roskilde som
søn af Arbejdsmand Rasmus Nielsen og Hustru Clara Helqvist, og familien flytter
til Helsingør. Han kommer i lære på Helsingør Skibsværft, hvorefter han
arbejdede nogle år i København hos bådebyggerne Valeur & Rosenfeldt. – Ca.
1868 kommer han til Skovshoved, hvor han 31. oktober 1869 bliver viet til Mine Svendsen født 21. august 1849 og døbt Mine Jørgensen (faderen hed Jørgen
Petersen). – Niels kaldte sig hele livet igennem ”N.H. Nielsen”, men
efternavnet (efter faderen) blev aldrig officielt ændret. – Han fik 15. februar
1878 næringsbrev som bådebygger i Skovshoved by og grundlagde værftet kaldet
”NEPTUN-værftet” syd for den daværende Skovshoved Havn.
Søn af Niels Helqvist
Rasmussen og Clara Helqvist og uddannet bådebygger på faderens værft i Skovshoved.
Ved faderens død i 1912 overtager hustruen Mine virksomheden og Villiam driver
indtil broderens død værftet sammen med broderen Johnny og efterfølgende alene.
– Efternavnet ændret til ”Nielsen” ved Kgl. Bevilling 23. maj 1917. – Værftet
lukkes i 1935, og da det ikke lykkes for familien at fortsætte bådebyggeriet
efter den nye havns åbning, bliver Niels ansat som bådebygger hos Nordbjærg,
som etablerer værft på den nye havn.
Svensk konstruktør, der i
bogen "Mina og andras drömbåtar", som udkom i 2012, betegnes
som ”en pioner”. – I Sjöhistoriska museet i Stockholm skulle der angiveligt være bevaret ca.
1.000 tegninger af Erik Salanders konstruktioner. – Find åbningstiderne her, og der er fri entré, men
betaling for parkering – På Wikipedia er der et link til en liste med en del af disse, og KDY-15
m² Juniorbåden står af ukendte årsager anført som konstrueret (Ejdem –
Pojkbåt) i 1939. – Konstruktionstegningerne anført med tegning ”No. 227” er dateret
sept. 1926. – Tegningerne blev gennem årene flere gange revideret i takt med,
at der skete ændringer, men ”tegningsnummeret” er altid det samme, hvilket
tydeligt viser, at Erik Salander har haft en ekstrem systematik i nummereringen
af tegningerne – også ved revideringerne! – Se: yacht-loggen.dk.
KURT
ULRICH WALTHER THIELICKE * 26.12.1912 † ? hvor
?
Driftsleder Kurt Ulrich Walther Thielicke på Henry
Rasmussens værft i Gammel Hestehauge, Svendborg.
AAGE
UTZON – * 16.11.1885 † ?.10.1970
Ernst_Wedell-Wedellsborg. Dansk bådkonstruktør. – Se: yacht-loggen.dk. – Link til kendtes gravsted.dk.
BIOGRAFIER
– GRØN OVERSKRIFT
Personer med relation til
Dansk lystsejlads – det være sig konstruktører, bådebyggere, skibstømrere, sejlere
m.v.
Evt. henvisning til BÅDE
og BÅDEBYGGERIER – VÆRFTER.
Link til byggeliste ønskes hvis muligt.
Kommentarer
og forslag til nye emner modtages med tak på