BÅDE
De ældre
lystbåde på denne side er listet i alfabetisk orden efter bådens nuværende
navn, og nogle af bådenes tidligere navne kan være nævnt i teksten. – Hvis du
søger efter din båds historie, vil du kunne få den vist på denne side, men det
forudsætter, at du bidrager med det nødvendige materiale (ex. foto, status på
din viden om båden), og at du er parat til at medvirke aktivt til opklaringen. –
Historiske både (med en kendt historie) kan optages med hensigten af få bådens
historie offentliggjort, og i så fald vil der ikke være en ”EFTERLYSNING”. –
Hvis en ældre træbåd ønskes afhændet (læs: foræret væk), kan båden optages på
samme betingelser og med teksten ”FORÆRES VÆK”, og du vil selv være ansvarlig
for al kommunikation med interesserede.
Du har måske
fundet hele eller dele af din båds historie, og dette har du allerede
publiceret på din web site eller blog. – I så fald kunne muligheden være, at du
her giver en kort introduktion til din båd og din web site, så flere får
kendskab til båden og dine interesser. Hjælp med at sted- og tidsfæste
dette foto ”ANAKONDA”
”ANAKONDA” – ET AF VORE ÆLDSTE LYSTFARTØJER – BYGGET 1895 …
… af
bådebygmester Carl Lorentz Jacobsen på Jomsborgvej i Hellerup til Greve Frederik Sophus Christian Ludvig Danneskiold-Samsøe –
det er 125 år siden, og båden er
bevaret og sejler fortsat! – I 1911 forlænges
båden fra 26,9’ (8,4 m) til 32’ (9,7 m), og omkring 1917 installeres motor
ombord. – I 1928 sælges båden til Frederikssund og i 1930 afhændes den til
Roskilde, hvor den fortsat sejler på fjorden, men det er også blevet til
deltagelse i mere end 25 gange ”Sjælland Rundt”. – Se ejerlisten, fotos og bådens papirer her, og i
denne er der links til andre artikler. – Her finder du en ”mini-poster” med QR-kode til ejerlisten.
Privatfoto: ”BON AMI” i
Mudderhullet” – Finn Johannessen
”BON AMI” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDEN OG DENS HISTORIE …
På baggrund af konstruktøren Georg Bergs tegninger fra
1923 byggede skibstømrer Erik Jens Nielsen i 1947/-48 den gaffelriggede
spidsgatter ”BON AMI”. – Båden blev bygget på John Madsens bådebyggeri i
Strandhuse i Svendborg, hvor Erik havde haft sin læreplads, og båden lå i mange
i ”Mudderhullet” bag Eriks hus Kullinggade i Svendborg. – Iflg. DFÆL-Blad nr. 22/1987
var ”BON AMI” overgået til næste generation, da Søren
Nielsen i Kaløvig overtog båden. – Søren afhændede båden i 1997, og hvorefter
den straks blev videresolgt. – Vi søger derfor oplysning om, hvor båden er i
dag – juniorbaads.registeret(a)gmail.com
”CESTRIAN” – HJÆLP OS MED AT FINDE DENNE LYSTYACHTS
HISTORIE …
Denne 15mR-båd blev designet af den skotske konstruktør Alfred Mylne (1872-1951) og bygget og søsat fra Robert Mc Alister & Son’s værft
i Dumbarton, Skotland. – Båden var for 100
år siden hjemmehørende i KDY, og ejeren Nikolaj Garoff deltog i flere
kapsejladser – bl.a. Øresundsugen 1920. – Yachten lå natten mellem lørdag og søndag – den
24./25. juli 1920 – sammen med 2 andre yachter og en galease for anker ud for
Hornbæk, da en orkan ved 11-tiden om aftenen pludselig blæste op. Ankrene rev sig
løs og efter få minutter blev bådene slynget op på stranden, men takket være
Hornbæk Redningsmandskab lykkedes det at redde samtlige besætningsmedlemmer (læs nogle af aviserne). – Båden er lokaliseret i Norge i 1938, hvor den bar
navnet ”ELSE V” (se nedenfor). – Vi søger også oplysning om, hvornår båden mistede
sin status som klassebåd. – Kontakt os på juniorbaads.registeret(a)gmail.com
Disse 15-meter-R-både
sejlet i Danmark/Norge i KDY/KNS:
Privatfoto: ”WINDY” alias ”CHITA”
”CHITA”
– HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Hvem byggede båden og hvor/hvornår blev den bygget? – Den
smukke yacht har været renoveret flere gange gennem årene og er fortsat
sejlende. Oplysningen om, at Direktør Percy Harald Ipsen ejede båden i 1924, er fundet, og i KDY-årbogen 1922/-23
er Prokurist Edvin Henry Harding registreret som ejer af båden ”ASTRID CARMEN”, hvilket
stemmer helt overens med oplysningerne i Kendingsbogen 1937 – nr. 175. – Vi
søger oplysninger om bådens ejere før 1923, og det undersøges, om det kunne
være Astrid Carmens far Oscar Jürgen Jürgensen eller hendes mand Oluf Kamp-Larsen, der var ejere på
dette tidspunkt. – Ca. 1925 bliver båden overtaget at Percy Ipsens svoger
Professor Niels
Bjerrum og et konsortium
bestående af bl.a. Professor Niels Bohr, og mange betydende videnskabsmænd har været med ombord
på ture i de danske farvande. Nobelprismodtageren Werner
Heisenberg omtaler en vigtig hændelse under en tur i ”CHITA” til
Svendborg (muligvis i 1927), som blev anløbet flere gange i løbet af årene. Det
berettes, at ”CHITA” var det ideelle sted at diskutere videnskabelige
problemstillinger, så vi anmoder om hjælp til at finde dokumentation for alt
dette. En af ”CHITA”’s første log-bøger er lokaliseret, men det har desværre kun
været muligt at få enkelte sider scannet og dechifreret – den ville jo helt
sikkert være en fin dokumentation for livet ombord. – Det kunne også være
spændende, hvis flere log-bøger kunne spores, og vi søger desuden oplysninger om ejerforholdene i nyere
tid, hvor bådens navn bl.a. var ”WINDY”. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her. – Det fortælles, at ”WINDY” har krydset rundt i Middelhavet og har været
over Atlanten, men det er endnu ikke lykkedes at få kontakt til ejerne i disse
perioder. – Her finder du vor EFTERLYSNING-CHITA.
– I KDY’s medlemsblad: Kongelig Dansk Yachtklub #2 JUNI 2020 finder
du en artikel, der beretter om ”CHITA” fra tiden, hvor hun var en del af KDY’s flåde. – Alle
4 sider fra ”CHITA”’s logbog om Pinseturen 1927 kan ses og læses
via linket. – På denne .facebook.-side kan du følge renoveringen af ”CHITA”.
Privatfoto: ”CHITA” og ”SVANEN”
står til havs i 1938
”CHITA” (2) – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Denne båd dukkede op i kapsejladsresultaterne i aviserne
i årene 1941-1943, og da den havde samme ret usædvanlige navn, opstod der tvivl,
om dette kunne være båden, hvis historie vi eftersøgte: kunne denne være sat i ”pleje”
i Præstø under krigen? – Vi takker lokale sejlbådsentusiaster for, at vi nu har
fået vished om, at dette er en helt anden båd, som var ejet af murermester Arne
Jacobsen, der var medstifter af og formand for Præstø Sejlsportscenter og tillige
æresmedlem i Præstø Sejlklub.
”COLLEEN BAWN” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Var iflg. Kongelig Dansk Yachtklub’s årbog tegnet af
konstruktør Henry Hansen og bygget i 1915 af bådebygger A. Olsen, Hellerup (Tuborg
Havn). – Denne 13,59 BRT-motorbåd tilhørte i 1928 KDY’s flåde og var ejet af Grosserer Johannes Andersen (* 29.12.1880), der tillige var ejer af den noget mindre
“ANNELISE” på 4,63 BRT.
Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Cutty-teamet
på Danmarks Museum for Lystsejlads har slebet bådens sider ned til de rå
planker: Niels Grønkjær, Poul Tom Hansen, Johan Brydegaard, Hans Emil Petersen
og Poul Oddersborg.
”CUTTY” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Denne 6 m R
båd blev i 1931 bygget på E. Nordbjærgs Bådeværft i Kalkbrænderihavnen til
KDY’s byggeforening og fik navnet ”K.D.Y. 1931”. – Ved en auktion blev båden
solgt til Direktør Ole Peter Christensen, som giver båden navnet ”CUTTY”, som også er bådens navn
i dag. – En del af de tidligere ejere er identificeret, men vi efterlyser
alligevel oplysninger fra efterkommere, der kunne ligge inde med skriftligt
materiale og/eller effekter, der er relateret til båden, ligesom vi efterlyser
oplysninger om de tidligere ejere, der mangler at blive identificeret. – Danmarks Museum for Lystsejlads modtog ”CUTTY” i
1996, og året efter startede den første renovering. I 2019 startede et team af
frivillige et nyt renoveringsprojekt, så båden kan vises frem i
udstillingshallen, og til den tid skulle bådens historie jo gerne kunne
præsenteres. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her. – Her
finder du vor EFTERLYSNING-CUTTY.
”DELFIN”
– BYGGET PÅ THISTED SKIBSVÆRFT I 1927
Båden er en uklasset 45 m² Spidsgatter
tegnet af Aage Utzon
og bygget af lærk på eg. Når båden er sejlførende ses ”S 45 2” i sejlet. – Læs mere om båden i KLASSISK TRÆBÅD nr. 135 – side
13-14. – Du kan her læse Karl
Hillers beretning i Sejl & Skrue 1952 nr. 11. Her fortælles
om ”Holiday’s” tur i Den Svenske Skærgård, og du kan læse det sidste afsnit her (gå til årgang 1953).
– Klik
her for at se de oplysninger, der indtil nu er fundet om denne båd.
– Vi søger fortsat efter bådens historie og prøver at få identificeret alle de
tidligere ejere, ligesom vi forsøger fortsat at afsløre mystikken om
”klassespidsgatterens fødsel”. – Hvis du kan bidrage, bedes du kontakte juniorbaads.registeret(a)gmail.com.
Privatfoto: ”EDITH” ved
indsejlingen til ukendt havn
”EDITH”
– HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Det er
yderst begrænset, hvad vi ved om ”EDITH”, der i Pinsen 1920 var flydende hjem
for en flok unge mænd under en sejltur fra Faaborg til Ærø. Båden er spidsgattet,
men bådtypen er ikke verificeret ligesom bådebygger og byggested står hen i det
uvisse. – Kaptajnen er Georg Vilhelm Edvard Ferdinand Johansen – søn af
Apoteker Johansen, Faaborg Apotek og Kahytschefen er Ernst Richard Bielefeldt –
cand. pharm. og Laborant (leder af laboratoriet) på Faaborg Apotek. – Navnene
på den øvrige besætning kendes ikke. – Se
fotos og meld tilbage, hvis du
kender til båden eller nogle af deltagerne.
Privatfoto: ”ELLIDA”
”ELLIDA”
– BYGGET HOS H.P. HANSEN I NYKØBING F. I 1909
Privatfoto: «LEISE» med
den Olympiske flamme på Lillebælt 29. juni 1952
”LEISE” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Bådebygger
Thokil Lind, Middelfart byggede i 1952 Starbåden ”LEISE” til skibshandler Ejnar
Christensen i Fredericia, og båden blev landskendt, da den i 1952 fragtede den
Olympiske ild over Lillebælt på vejen fra Grækenland til Finland. Berømmelsen
skyldtes til dels, at flammen gik ud undervejs, men det gav helt sikkert noget
mere omtale. – Båden blev i 1998 doneret
til Danmarks Museum for Lystsejlads, hvor den i dag er en del af udstillingen i
Museumshallen på Frederiksø i Svendborg (se effektlisten). – En del af de
tidligere ejere er identificeret, men vi efterlyser alligevel oplysninger fra
efterkommere, der kunne ligge inde med skriftligt materiale og/eller effekter,
der er relateret til båden, ligesom vi efterlyser oplysninger om de tidligere
ejere, der mangler at blive identificeret. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her. – Her
finder du vor EFTERLYSNING-LEISE.
Privatfoto: «LET» ud for
Sjællands nordkyst ca. 1997
”LET”
– BYGGET AF N.H. NIELSEN – SKOVSHOVED I 1888
Denne båd regnes for at være Danmarks ældst bevarede
lystfartøj, der er bygget med lystsejlads for øje, og det menes tillige at være
Danmarks allerførste sejlklubbåd.
Halvdæksbåden ”LET” er bygget af fyr på eg som en Kragejolle
(6,9 m/2,45 m bred), og den er så vidt vides Danmarks ældst-byggede lystfartøj.
Af det danske nationalitetsbevis dateret 31. maj 1935
fremgår:
”Fartøjets tonnage af Rummet under Maalingsdækket: 2,55
Tons
Brutto Register-Tonnage: 2,86 Tons
Netto Register-Tonnage: Do.
”LICIA II” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDEN OG DENS HISTORIE …Denne
lystyacht menes at have tilhørt 10-meter-klassen og var 1935-1940 hjemmehørende
i København. – Båden var ejet af ingeniør Allan Blanner og opkaldt efter hustruen,
og den var under krigen oplagt. – Båden blev sidst i 40-erne afhændet, og vi
søger nu efter den og dens historie.
”MAI” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Hvem byggede båden og hvor/hvornår blev den bygget? – Iflg.
Kendingsbogen 1937 (MAI nr. 589) skulle denne 7m-båd være bygget i Norge i
1909, og hvis denne oplysning skulle vise sig at være korrekt, kunne det være
en Johan Anker-båd ”LISS”, som i 1910 kommer til Danmark. – ”LISS” annonceres
til salg i 1924, men det er ikke lykkedes spore båden efterfølgende.
Foto: «PERLEN» ved
Lodsbroen – Skælskør 1966
”PERLEN”
– VI SØGER DENNE SMUGLERYACHTS HISTORIE …
Denne smukke
motoryacht var i 1960-erne på avisernes forsider og blev landskendt, da den
blev anvendt til smugling af store mængder cigaretter og spiritus. – Båden blev
i 2 omgange opbragt og konfiskeret i Skælskør og efterfølgende solgt på
auktion, men da bådens papirer ikke fulgte med, kendes bådens fortid ikke. – Du
finder her den præliminære ejerliste, fotos af båden m.v. – Vi
efterlyser derfor nu alle relevante oplysninger, der kan identificere bådens
tidligere ejere, byggestedet samt konstruktøren – Print denne efterlysning. – Kontakt os snarest muligt på juniorbaads.registeret(a)gmail.com.
This
beautiful motor yacht was on the front pages of newspapers in 1960s and became
nationally known when it was used for smuggling large quantities of cigarettes
and spirits. – the boat was seized and confiscated in Skælskør, Denmark twice
and subsequently sold at auction, but as the boat’s papers were not included,
the boats past is not known. – You will here find the preliminary list of owners, photos etc.
– We are therefore now looking for all relevant information that can identify
the boat’s previous owners, the construction site and the designer. – Please
contact us as soon as possible: juniorbaads.registeret(a)gmail.com.
Privatfoto: Brdr. Grimstrup
m.fl. i «PUK» ca. 1936
I maj 2019 kontaktes Finn af en af Ejnar Peter Grimstrups
sønner, der var blevet opmærksom på Finn’s web site med de mange fantastiske fotos fra Svendborg. – Sønnen opdager hurtigt, at det er Finn’s ”PUK”, som
hans far og onkel har sejlet i 30-erne og 40-erne, og efter at have fundet et foto i et gammelt album er han blevet helt sikker. – På bagsiden af KLASSISK TRÆBÅD nr. 142, der
udkom medio marts 2020 berettes om en mail, som
redaktionen har modtaget fra Thorleif, der er tidligere bådebygger. Thorleif
har taget dette foto af sin far, da han engang i 1960-erne beundrer sin
konfirmationsgave ”PUK” ved bådebygger John Madsens bro i Strandhuse. – Læseren
blev straks kontaktet, og bådens tidligste historie blev nu verificeret.
Thorleif havde fundet Finns web site og de mange fotos af ”PUK”, og så var det
jo oplagt at finde det fine foto af faderens konfirmationsgave frem. Det var
Thorleifs farfar Skibsbygmester Hans Christian Poulsen, der byggede ”PUK” til
sin yngste søn Frank Julian Poulsen som gave til hans konfirmation 10. april
1927. – Vi søger dog fortsat efter de manglende tidligere ejere. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her.
– Her finder du vor EFTERLYSNING-PUK.
Privatfoto: Målebrev for «PUK»
”PUK” (2) – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDEN OG DENS HISTORIE
…
Af bådens målebrev (udstedt 27. juni 1949) fremgår det,
at det er den kendte konstruktør Henry Rasmussen, der har bygget lille båd, og
byggeåret ”1944” er anført. – Der er ikke fundet dokumentation. – Efter
undersøgelse af, om dette kunne være Finn’s båd, er det nu teorien, at det
drejer sig om en jolle med sænkekøl. På et foto ses 3-4 både af samme type i
baggrunden, så det kan være en serieproduktion, og dermed er der muligvis flere
af slagsen. – Flere tidligere ejere menes at være lokaliseret, nu er det håbet,
at båden bliver lokaliseret. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her.
– Her finder du vor EFTERLYSNING-PUK.
Privatfoto: J-142 «RAN» alias «KLAUS»
”RAN” / ”KLAUS” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDEN OG DENS
HISTORIE …
Da denne båd indeholder en
helt fantastisk historie om en dansk eksportsucces, gør vi nu endnu et forsøg
på at finde båden og nogle af de mange sejlere, der efterfølgende har sejlet i
båden. Det kunne jo også være ganske interessant, hvis båden kan lokaliseres og
endnu bedre, hvis den fortsat er ”i live”. – Vi ser derfor frem til at modtage
alle dine informationer om dit kendskab til båden og dens historie … – Læs
her en printvenlig udgave af efterlysningen, og læs mere om JUNIORBAADSREGISTERET her.
”RITA IV” – 10mR-BÅD BYGGET PÅ THORNYCROFT SCANDINAVIA I 1926
Denne smukke
yacht blev ordret af Danmarks Kong Christian X, og den blev 17. april 1926 døbt
af Dronning Alexandrine som kongens tredje 10mR-båd konstrueret af Wm. Fife
III. – Yachten har senest sejlet på Lac Leman i Schweitz og er her i 2021 til
salg. – I denne salgsbrochure kan du læse om bådens historie og
se listen med de både, som Kong Christian X har ejet. – Der var også dengang
stor prestige i, hvem der havde bygget båden, og hvem der havde leveret
sejlene.– Her finder
du en printvenlig udgave med facts om båden.
”SAGA” – HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Bådebygger Herman
Gehring byggede i vinteren 1942/-43 38 m² Spidsgatteren S-38 D-21 i Marstal,
og i en notits 6. maj 1943 i Ærø Avis kunne man
læse: ”Sagkundskaben erklærer, at dette
Fartøj er et af de smukkeste, der er set i Marstal”. – Efter at båden var
blevet søsat og rigget til, blev den afrigget og slæbt til Svendborg, hvorfra
turen gik videre på jernbanevogn til direktør Olaf Stelling, Hellerup, der
havde ordret den. – Udover første og nuværende ejer kendes kun navnene på 2
ejere: Landinspektør Emil Krog, Holte og Hans Dreyer, København, og vi
efterlyser derfor alle oplysninger vedrørende bådens historie. – Link
til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her. – Her
finder du vor SAGA-EFTERLYSNING.
”SKRAKUNGEN”
– HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Båden er en platgattet 28 fods
Østersø-krydser tegnet af og bygget i 1940 af norsk/svenske Jac. M. Iversen
(1884-1974) i Östhammar nord for Stockholm. – Båden er de seneste år renoveret
i Hal 16 i Helsingør og er nu igen klar til at stævne ud I Øresunds bølger. –
Se tegningen af ”SKRAKUNGEN”
og her kan du læse
mere om Jac. M. Iversen. – Link
til listen med oplysninger samt den præliminære ejerliste finder du her.
– Her finder
du vor EFTERLYSNING-SKRAKUNGEN.
Privatfoto:
”SPRAY” på Holbæk Fjord 2019
”SPRAY”
– HJÆLP OS MED AT FINDE BÅDENS HISTORIE …
Foto fra forsiden af KDY’s
medlemsblad SEJLSPORT nr. 27 den 2. juli 1914
”UNDA” – 8mR-BÅD BYGGET PÅ NEPTUN-VÆRFTET I 1914
Konstrueret
af Werner Hansen, der bl.a. også stod bag ”NURDUG”-bådene, der var både kendt
og frygtet på kapsejladsbanerne. – ”NEPTUN-værftet” – Skovshoveds største
virksomhed – var grundlagt af N.H. Nielsen, der var døbt Niels Helqvist
Rasmussen – men kaldte sig ”Nielsen” – og efter dennes død i februar 1912
overtager hans hustru Mine Rasmussen virksomheden, og sønnerne Johnny og
Villiam driver den videre under navnet ”Brdr. Nielsen”. – ”UNDA” blev i 2017
reddet i sidste øjeblik, og efter en totalrenovering forventes båden søsat igen
i 2021. – Link til listen med fundne oplysninger samt den præliminære ejerliste
finder du her, og vi efterlyser de manglende ejere. – Her
finder du vor UNDA-EFTERLYSNING.
BÅDE –
BLÅ OVERSKRIFT
Bådenes historie:
Byggeår/-sted – bådebygger/bygmester/værft
Bådtype/-klasse – evt. beskrivelse (mål/form) af båden
Link til ejerliste (ejere, hjemhavn,
kapsejladsresultater, aktuel status m.v.)
Links til byggeliste ønskes hvis relevant
Links/henvisninger til omtaler i bøger/tidsskrifter
(ISBN-nr.)
Kommentarer og forslag til nye emner modtages med tak
på